BOEK REVIEW | Bridget Jones, Mad about the boy – Helen Fielding

Bridget Jones - Mad about the boy

Bron: Bol.com

Heel vrouwelijk Nederland wachtte hier al maanden – wat zeg ik? Járen! – op: de nieuwe Bridget Jones. Eindelijk. Ik mocht ‘m reviewen en… hij was niet helemaal wat ik ervan verwacht had.

We hebben een heleboel jaren overgeslagen. Bridget is inmiddels 51 jaar, heeft twee kinderen, maar… geen man meer. Mark Darcy is dood. Bridget is nog steeds niet over het verlies heen en heeft weer een goede relatie opgebouwd met haar vijanden, Calorieën en Alcohol. Ze probeert wanhopig hip te zijn met skinny jeans en Twitter, maar het wil allemaal nog niet echt lukken. Bridget is nog altijd haar warrige zelf en beschrijft in haar dagboek haar relatie met haar twintig jaar jongere toyboy en haar (mislukte) carrière als scriptschrijfster. Om nog maar niet te spreken over de opvoeding van haar kinderen, de perfecte Nicolette en de irritante gymdocent, meneer Walliker.

Wat vind ik ervan?

Zoals ik al zei: het boek was niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Goed, Mark is dood en dat is heel zielig, maar dat had niet hoeven betekenen dat het boek niet leuk zou zijn. ‘Niet leuk’ is misschien niet het goede woord, maar ik had gehoopt op een boek waar ik van moet schaterlachen, waar ik helemaal in zit en die ik niet meer los wil laten. Dit boek is ‘gewoon’ leuk. Ja, ik heb hem heel snel uit gelezen, maar eigenlijk vond ik de laatste 80 bladzijden het leukst.

De eeuwige strijd met de kilo’s kan leuk zijn, maar wanneer je in een paar bladzijden ineens 10 kg kwijt bent, denk ik: hè? En met 62 kg roepen dat je bijna weer obesitas hebt, is ook niet heel realistisch, toch? (Zo klein is Bridget toch niet?) Warrige Bridget schrijft heel warrig en ik begon me een beetje te ergeren. Oeps. Zo jammer! Gelukkig hebben de laatste 80 blz het goed gemaakt. Eindelijk de romantiek die ik wilde zien. Ik kon me weer inleven en Bridget was weer de oude. Gelukkig, maar. Ik wil dit boek wel verfilmd zien, want volgens mij wordt dat wél hilarisch.

Verhaal: 7
Schrijfstijl: 7,5
Personages: 8
Romantiek: 8
Kopen: €19,95

Lezen als…

• Je gek bent op Bridget Jones en je niet kan wachten op het vervolg.
  • Je zin hebt in een leuk boek waar je niet teveel over na moet denken (een echte chicklit, dus).

Niet lezen als…

• Je er niet mee kan leven dat Mark dood is. (Alhoewel… Nee, dat ga ik niet zeggen.)
  • Je de films leuker vindt dan de boeken.

7 thoughts on “BOEK REVIEW | Bridget Jones, Mad about the boy – Helen Fielding

1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de vorige Bridget Jones boeken niet gelezen heb (foei! schande!), maar zag deze staan in de bieb en heb ‘m meegenomen. Ik was benieuwd geworden, vooral omdat ik al meer negatieve dingen gelezen had, maar ik vond het juist wel een erg grappig boek! Je hebt wel gelijk dat die kilostrijd wel erg ongeloofwaardig was, maar ik vond dat warrige van Bridget juist wel leuk om te lezen. Had het boek ook erg snel uit, ik vond het wel een aanrader :).

1. Gelukkig! Ik heb de boeken ook niet gelezen, en ik moet hier nog in beginnen (en het boek kopen), maar hij blijkt dus toch leuk te zijn, yay!

2. Ben echt heel benieuwd naar dit boek, snel lezen dus! Hoor trouwens van meer mensen dat het boek stukken minder is dan de eerste twee (en hallo, waarom is Mark dood, boehoe)

1. Waarschijnlijk wist ze niet meer hoe ze de spanning tussen Mark-Bridget-Daniel moest houden? Maar… het is niet zo heel erg. Geloof me. (Ik wil niks verklappen.)

3. Toen ik de boekomslag zag met speelgoed, dacht ik dat Mad about the boy ging over dat ze stapel was op haar kindje, een adoptiekindje. Maar helaas niet, jammer, zou ook een heel interessante verhaallijn geweest zijn.