BOEK REVIEW | Mannen die vrouwen haten – Stieg Larsson

IMG_9155

Een serie van drie super dikke boeken. Thrillers die stuk voor stuk zo ontzettend goed ontvangen zijn dat het bijna eng wordt. Stieg Larsson was hoofdredacteur van het tijdschrift Expo en stond bekend als een van de kenners op het gebied van rechts-extremisme en nazi-organisaties. Helaas overleed hij in 2004, nog voor zijn eerste boek, Mannen die vrouwen haten, uitkwam. Hij heeft niet mee mogen maken wat voor succes zijn boeken zijn geworden; ze zijn zelfs verfilmd tot de eveneens succesvolle serie, Millenium. Zijn boek werd bekroond met de Glazen Sleutel, de prijs voor de beste Scandinavische misdaadroman. En dat zegt wat, want Scandinavië komt om in de geweldige misdaadromans.

Twee tegenpolen, Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander. Hij is een charmante man en een kritische journalist van middelbare leeftijd, en uitgever van het tijdschrift Millenium. Zij is een jonge, gecompliceerde vrouw met zwartgeverfd haar, piercings en tatoeages, én een uitermate goede hacker. Samen vormen ze een ongewoon, maar sterk team.

Mikael wordt benaderd door oud-zakenman Henrik Vanger. Veertig jaar geleden is de zestienjarige Harriët Vanger op mysterieuze wijze verdwenen en vermoedelijk vermoord. De zaak is echter nooit opgelost en inmiddels verjaard. Toch wil Henrik Vanger graag dat Mikael zich hier nog eens op stort. Aanvankelijk lijkt het onderzoek nergens op uit te lopen. Totdat Mikael met hulp van Lisbeth op een spoor stuit dat rechtstreeks naar een zeer duister en bloedig familiegeheim voert…

IMG_9157

Wat vind ik ervan?

Het boek is zo dik dat je er een lamme hand van krijgt. Zeker als je op je rug in de zon ligt en met je armen het boek omhoog probeert te houden, zoals ik afgelopen zomer deed. Ik ben altijd een beetje bang voor dikke boeken, want: zijn al die pagina’s dan wel leuk om te lezen of wordt het op den duur saai? Nou, ik kan je vertellen. Mannen die vrouwen haten wordt het tegenovergestelde van saai. Hoe langer je leest, hoe meer je erdoor geobserdeerd raakt. Het boek moét uit. Liefst zo snel mogelijk.

Het is een boek waar je je kop bij moet houden. In het begin moet je daarom heel even inkomen. Ingewikkelde materie en duistere complotten. Maar dat maakt het boek juist zo sterk. Stieg Larsson is meester in het verzinnen van ingewikkelde zaken en de personages zijn zó goed uitgewerkt dat ik hem ervan verdenkt zélf een fotografisch geheugen te hebben. Vooral Lisbeth is vreemd en ze doet weleens dingen die niet echt de bedoeling zijn, maar oh, wat ga je van haar houden.

En dan het einde. Meesterlijk, luguber en bevredigend tegelijkertijd. Ik moet opletten dat ik niet teveel zeg en dus zou ik willen eindigen met: lees dit boek. Ik ben inmiddels al begonnen in deel twee en de serie ligt ook al op ons te wachten!

Verhaal: 9,5
Plot: 10
Personages: 10
Spanning: 9
Kopen: €12,50

Lezen als…

• Je een góed boek wilt lezen.
  • Je het plot van (Nederlandse) thrillers al meteen doorhebt en meegenomen wilt worden in een écht ingewikkeld plot, zonder dat het ongeloofwaardig wordt.
  • Je weet hoe goed Scandinavische thrillers en crimi’s zijn.

Niet lezen als…

• Je niet houdt van boeken waar je over na moet denken.
  • Je zin hebt in een luchtig boek om mee te ontspannen.
  • Je niet verslaafd wilt raken aan een serie.

4 thoughts on “BOEK REVIEW | Mannen die vrouwen haten – Stieg Larsson

1. Inderdaad die boeken zijn serieus goed! Heb er vorige zomer ook echt aan vastgeklampt gezeten tot ze uit waren! Bij alle engelstalige blog is er nu iets aan het rondgaan de “Liebster” award. En hoewel jij niet in het Engels schrijft, ik moest je nomineren want ik geniet van elke nieuwe post van jou! Check http://www.margotgoeshealthy.com voor de andere nominees en mijn vragen voor jou (in het Engels) 😉 Ik hoop dat ik iets van je hoor!
    x
    Margot

1. Ja, hè? Je wilt ze niet meer wegleggen!