BOEK REVIEW | Smiley – Lotte Boot

IMG_9514

Al een hele tijd volg ik journalist Lotte Boot. Toen bekend werd dat haar eerste boek uit kwam, wist ik dan ook gelijk: dat boek wil ik lezen. Afgelopen dinsdag kwam ‘ie uit en donderdag lag ‘ie bij mij in de bus. Gisteren had ik ‘m al uit. Dat zegt wat, of niet dan? Vandaag laat ik je weten wat ik er precies van vond.

Smiley gaat over de veertienjarige Julia, die uit Mexico komt en inmiddels in Amerika woont. Op haar nieuwe school wordt ze beste vriendinnen met Ana, die haar al snel in contact brengt met de andere leden van de StreetMaffia, waar ze lid van is. Julia wordt stapelverliefd op de lokale bendeleider, Dante, en bij haar homeboys en homegirls vindt ze de familie die ze nooit heeft gehad.

Lid van de gang ben je voor het leven, maar wanneer het geweld meedogenlozer wordt, wil Julia – alias Smiley – eruit. Ze gaat samenwerken met de FBI, die ze dankzij haar fotografische geheugen van allerlei details kan voorzien. De FBI zorgt op haar beurt voor een nieuwe identiteit en een veilige woonplaats. Maar Julia verveelt zich rot en als blijkt dat ze zwanger is geworden door een onenightstand, is ze zo blij dat ze haar geluk met iemand wil delen. Ze spreekt weer af met de bendeleden. Maar of dat nou zo’n goed idee was?

Een waargebeurd verhaal

Lotte is journalist en heeft jaren gewerkt als correspondent in de Verenigde Staten. Voor dit boek liet ze zich inspireren door een waargebeurd verhaal. Haar research deed ze dan ook in de suburbs van Washington, D.C.

De echte naam van Smiley is eigenlijk Brenda Paz, lid van de beruchte Salvadoraanse gang MS-13.

IMG_9517

Wat vind ik ervan?

Als je een boek meeneemt in de auto omdat je zo graag verder wilt lezen, is dat zeker een compliment voor de schrijver. Smiley is heel anders dan de boeken die ik normaal lees, maar ik ben erg enthousiast. Het is geschreven als een ‘young adult’-boek, maar voor volwassenen ook leuk om te lezen. Lotte heeft een zeer fijne schrijfstijl en haar boek leest als een trein.

Het is duidelijk merkbaar dat Lotte weet waar ze het over heeft. Die details zorgen ervoor dat je helemaal in het verhaal gezogen wordt. Daarnaast komt het niet gemaakt over, wat ik met andere rauwe verhalen vaak wel heb. Je leeft helemaal met Julia mee en voelt als het ware haar emoties. Vannacht droomde ik zelfs dat ik een arm vol tattoos had laten zetten! (En ja, ik had er spijt van, net als Julia.)

Lotte heeft de personages goed neer gezet en weet de lezer te pakken vanaf het begin. Bij de eerste bladzijde was ik heel even bang was dat het een boek zou worden met veel mooie bijvoeglijke naamwoorden, maar een paar bladzijden later had de vlotte, realistische schrijfstijl van Lotte me te pakken. Een boek om in één ruk uit te lezen, maar wat mij betreft had ‘ie nog veel dikker en uitgebreider gemogen. Ik ben in ieder geval nu al benieuwd naar Lottes volgende boek.

MS-13

Een aanrader dus, maar ook een eyeopener. Natuurlijk wist ik dat er bendes zijn, maar hoe het er werkelijk aan toe ging… ik had geen idee! MS-13 (in het boek MS-11) is in het echt ook een wrede straatbende (met 70.000 leden) die niet alleen in Amerika gevestigd is. Een bizar verhaal, maar ook de keiharde werkelijkheid.

Vind je dit ook een interessant onderwerp of ben je benieuwd geworden naar het verhaal van Lotte? Luister dan ook eens een uitzending van BNN Today (deel 1 en deel 2), Jinek (vanaf 27.10 min., pas op: met spoilers!) of Spijkers met Koppen (vanaf 46.40 min. pas op: met spoilers!) waar Lotte te gast was.

Verhaal: 8
Personages: 8
Spanning: 8
Romantiek: 6,5
Kopen: €16,95

Lezen als…

• Je – net als ik – heel nieuwsgierig werd naar het verhaal, toen je erover hoorde.
  • Je zin hebt in een spannend boek wat je niet meer weglegt.

Niet lezen als…

• Je geen zin hebt om te lezen over geweld.

8 thoughts on “BOEK REVIEW | Smiley – Lotte Boot

1. Pfiew, heftig! Aparte cover ook, trekt gelijk de aandacht 🙂 Als je eye-openers wilt lezen, dan raad ik de Fatale Fuik aan, over mensenhandel en prostitutie. Geen gezellig boek, wel een check on reality.