BYE BYE BUIKJE | De basisregels

IMG_2028

Eigenlijk wilde ik geen moetjes geven maar later bedacht ik me dat diegenen, die nog nooit succesvol zijn afgevallen, waarschijnlijk geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Om te voorkomen dat iedereen maar een beetje in het wilde weg gaat eten, stel ik toch maar een aantal basisregels op. Dit zijn regels die ik zelf aanhoud. Als je deze regels niet fijn vindt of je ze om de één of andere reden niet wil gebruiken, dan doe je dat lekker niet. Het is een houvast voor degenen die daar behoefte aan hebben.

Ik heb deze ‘regels’ gebaseerd op mijn eigen ervaring en wat adviezen die ik zelf kreeg van de diëtist naar aanleiding van mijn allergieën. Mijn mening is niet heilig, maar ik denk dat ik met deze regels aardig op de goede weg zit naar een normale, Hollandse manier van gezond eten (lees: ik train niet voor een sixpack en heb geen zin om dure poedertjes e.d. te kopen).

Basis

Bodieboost heeft me geleerd dat ik niet meer in calorieën moet denken en dat hou ik graag zo vol. Natuurlijk is het een leuke indicatie, maar ik werd er vooral doodongelukkig van. Ga dus alsjeblieft niet naar die schemaatjes zitten kijken, want de voedingsindustrie is ook niet gek. Calorieën zeggen amper meer iets, want ze vervangen ingrediënten gewoon voor nog slechtere ingrediënten en dan ben je nog verder van huis. Kijk dus uit met alles waar light op staat. Dat zijn sowieso geen pure producten, dus dan kan je soms nog beter gewoon de volle versie kiezen.

Waal5

Dagmenu

Ontbijt: yoghurt/soja met noten, zaden en fruit. Laat die darmen maar lekker op gang komen op de vroege ochtend! Ikzelf eet eigenlijk elke ochtend soja met banaan, zonnebloempitten, lijnzaad en rozijnen.

Tussendoor: fruit, groenten, crackers (liefst volkoren)/rijstwafels met (mager) vleesbeleg of pindakaas (strooi er nog wat zonnebloempitten overheen en je hebt mijn favoriete tussendoortje van dit moment).

Lunch: twee (volkoren) boterhammen met vleesbeleg, kaas, ei of vis. Of natuurlijk een mega grote salade met groenten en vis. Of neem twee boterhammen met kaas en doe ze tussen je tosti-ijzer (zonder boter/olie)! Lekker!

Tussendoor: Fruit, groenten, crackers (liefst volkoren)/rijstwafels met (mager) vleesbeleg of pindakaas (strooi er nog wat zonnebloempitten overheen en je hebt mijn favoriete tussendoortje van dit moment).

Avondeten: aardappelen/(volkoren)pasta met groenten en vlees (of vleesvervanger). Doe vooral niet te zuinig met groenten, want grote kans dat je te weinig groenten eet op een dag!

’s Avonds: knabbel ik lekker op een hand noten of pinda’s. (Noten zijn heel goed voor je, maar neem niet teveel en nog beter is ongezouten, al neem ik zelf liever ook gezouten, ssssst.) Of ik neem nog wat fruit (warme appeltjes met kaneel en rozijnen uit de oven!). Ook lekker: een stuk pure (70% cacao of meer) chocolade! En stiekem wil ik hier ook nog weleens een waterijsje pikken…

Drinken: Ik drink alleen water, thee en vers geperste sappen. Helemaal geen frisdrank meer? Nee. Ik schreef al eens een artikel waarin ik uitleg waarom. Daarnaast drink ik ook geen alcohol, omdat ik dat niet lekker vind.

Kortom: de basis is zo puur mogelijk. Ik eet zeker niet 100% clean (je eet clean wanneer je alleen maar pure producten gebruikt en geen pakjes/zakjes), maar wel zo puur mogelijk. Nauwelijks groenten uit pot of blik, maar altijd vers. Nog goedkoper ook!

Cheesecake3

Snoepmomenten

En de koekjes, taart en chips dan?! Jaaaaaaaa… je wilt afvallen of je wilt het niet. Ik eet nauwelijks koekjes meer, omdat ik daar toch al nooit van hield. Taart eet ik (op een enkele kaar appeltaart na) ook niet meer. Chips daarentegen… daar ben ik gek op! Maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik mijn snoepmomenten ga beperken naar 2-3 keer per week. Eén snoepmoment is dan gewoon 1 bakje chips, 1 koek (of twee kleine) of 1 stuk taart. Lekker makkelijk (à la Bodieboost).

Let op: Ga jezelf niet teveel beperkingen opleggen. Been there, done that en geloof me: je gaat het niet volhouden. Het leven moet ook wel een beetje leuk blijven! Het is de bedoeling dat we niet alleen deze vier maanden gezond gaan eten, maar ook daarna nog. Wil jij nooooooit meer in je leven snoepen? Nou dan. En dan mag je best eens een avond patat eten (ik eet dat zo’n 1 x per week), maar vergeet vooral je groenten niet.

Instinkers

– Sultana’s: Lijken zulke gezonde koekjes, maar bevatten gevaarlijk veel suiker. Neem lekker veel groenten of een stuk fruit.

– Frisdrank: Al eens gekeken naar de ingrediënten? Ik zal ze even voor je vertalen: suiker, suiker en om het af te maken nog een beetje suiker. Door alleen hier al mee te stoppen val je al af, echt waar.

– Alcohol: Een glaasje wijn op zijn tijd schijnt best goed voor je te zijn, maar alcohol is écht een dikmaker. Kijk ermee uit dus.

Koelkast2

Waar te koop?

Lijnzaad: Bij Albert Heijn verkopen ze voor €1,86 zakken biologisch gebroken lijnzaad van Zonnatura, waar ik heeeeel lang mee doe (400 gram).

Zonnebloempitten: Ik koop deze bij de Tuinen. Een zak bevat 400 gram en kost €2,59. (Maar ze zijn regelmatig in de aanbieding. Op dit moment kosten ze bijvoorbeeld maar €1,29!) Koop alsjeblieft geen pitten bij Albert Heijn want daar betaal je hetzelfde voor een bakje van 90 gram… (Of je moet niet weten wat je met je geld moet doen.)

Ik zou het liefste nog veel meer vertellen, maar mijn blog is al zo lang. Informatie over gezonde producten en recepten volgt snel, want ik ben nog lang niet uitgetypt!

[dot_recommends]

Follow my blog with Bloglovin

15 thoughts on “BYE BYE BUIKJE | De basisregels

  1. Goed bezig!

    Ik hou de principes van Bodieboost aan, maar wat jij doet is ook goed vol te houden! 😀
    We gaan voor ons streefgewicht aan het einde van deze 4 maanden 😀

    Zet hem op!

  2. Tips zijn altijd handig, maar weet al wel precies hoe en wat ik moet eten. Al krijg ik nu gewoon vet veelte weinig binnen door buikpijn en misselijkheid. Maar dat zal volgende week wel weer over zijn en dan kan ik weer normaal gaan eten.

  3. Bedankt voor de info! Zelf ben ik dankzij Bodieboost inmiddels 7 kilo kwijt maar wil er best nog wel 15 kilo kwijt dus dit soort blogs lees ik met veel plezier!

    1. Ja, er zitten suikers in, maar dat zijn fruitsuikers, goede suikers dus. Doe waar jij je fijn bij voelt, maar ik eet 2 stuks fruit per dag, net als de Bodieboost-methode.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.