BYE BYE BUIKJE | Waarom slapen belangrijk is bij afvallen

Eat, sleep, drink, workout

Dat slapen goed voor je is, weten we allemaal. En misschien heb je ook weleens gehoord dat goed slapen helpt bij het afvallen. Maar waarom? Ik had géén idee. Aangezien mijn nieuwe weekdoel ‘minimaal 7 uur slapen’ is, vond ik het wel tijd om eens op onderzoek uit te gaan. Waarom is slapen zo belangrijk als je wilt afvallen?

Meer energie en minder snel honger
In het boek ‘Eet jezelf mooi, slank & gelukkig‘ van Amber Albarda lees ik dat je lichaam een ritme volgt dat gebaseerd is op het opkomen en ondergaan van de zon, om zodoende bepaalde stoffen en hormonen aan te maken. Amber schrijft dat groeihormoon (een vetafbrekend lichaamshormoon dat energie geeft en stress vermindert) grotendeels wordt aangemaakt tussen 22.30 uur en 01.00 uur. Tenminste… als je dan slaapt. Ook geeft ze aan dat recente studies hebben aangetoond dat mensen die niet genoeg slapen, sneller naar eten grijpen door slaaptekort, omdat de hoeveelheid leptine (eiwit dat ervoor zorgt dat we vol zitten) vermindert en de hoeveelheid ghreline (zorgt ervoor dat we trek krijgen) vermeerdert.

Volgen jullie het allemaal nog? Op tijd naar bed gaan is dus belangrijk als je veel energie wilt hebben en minder snel honger wilt krijgen overdag. Overigens zie ik de informatie over die twee hormonen telkens terugkomen op internet, dus daaruit concludeer ik dan dat het (grotendeels) wel zal kloppen. Verder zie ik ook vaak terugkomen dat veel slapen obesitas zou helpen verminderen.

Hoe lang moet je dan slapen?
Daar zijn de meningen over verdeeld. De één heeft het over 6 uur, de ander over 8 uur. Ik denk dat je dat gewoon voor jezelf moet bepalen. Ik slaap gemiddeld 7 à 8 uur per dag en merk dat ik dit fijn vind. Als ik minder lang slaap, heb ik minder energie. Als ik langer slaap, word ik loom. Voor mij is 7 à 8 uur dus perfect. Ik ga meestal naar bed rond 23.00 uur en sta op tussen 6.00 uur en 8.00 uur (afhankelijk van wat ik die dag ga doen).

Tips om beter te slapen

  • Begin een halfuur voordat je gaat slapen met ontspannen. Doe je computer en tv uit, leg je telefoon/tablet weg en ga voor een halfuurtje lezen of mediteren.
  • Zorg voor een donkere slaapkamer. Duisternis zou helpen bij de stimulatie van melatonine, een hormoon waar je slaperig van wordt.
  • Drink geen producten meer met cafeïne, zoals cola of koffie. Cafeïne zorgt ervoor dat je wakker wordt.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer niet te warm is. Een luchtige kamer slaapt veel lekkerder.
  • Leg je telefoon niet in de slaapkamer, maar hang ‘m in de woonkamer aan de oplader. Doen wij sinds een paar weken ook en het bevalt prima. Word je tenminste niet wakker door app’jes of andere meldingen.
  • Neem een warme douche of ga lekker in bad liggen. Word je vanzelf sloom van.
  • Wat ik vroeger altijd deed als ik niet kon slapen (toen ik nog geen lactose-allergie had): een beker warme melk drinken. Geen idee of het tussen je oren zit, maar het werkte bij mij wel.

Bronnen: Eet jezelf mooi, slank en gelukkig, Margriet, Slaapmakend, Gezond-afvallen, Menshealth, foto

[dot_recommends]

Follow my blog with Bloglovin

18 thoughts on “BYE BYE BUIKJE | Waarom slapen belangrijk is bij afvallen

  1. Hmm ik slaap nooit om die tijd. Ik heb mn telefoon naast me liggen. Nadat ik in bed nog een keer fb gecheckt heb. Slaap met de tv aan. En ook nooit 8uur per nacht. Ik ben een slaapdrama.

  2. Ik heb iedere nacht wel 8 uur slaap nodig. Ik ga dan ook (meestal) om 22u naar bed (soms wordt dit 23u) en dan lees ik nog wat. Om 7 uur gaat mijn wekker. Als ik minder slaap gedurende meerdere nachten, dan word ik ziek. Volgens mijn moeder komt het omdat ik zo vroeg ben geboren (10 weken te vroeg) en nog heel klein was (ben ook nog eens tweeling). Gelukkig lukt het me zoveel te slapen! Oh, in het weekend slaap ik trouwens nog wel eens een uurtje langer..

  3. Hihi, nice. Ik heb een hele waslijst aan slaaptips. Mag geen cafeïne houdende dranken meer na 6 uur, ook geen thee. Wel kruidenthee <3. En douchen 2,5 uur voor het slapen, anders heb je het weer te warm in bed :') oh. Slapen. Wat een perikelen. Overdag genoeg ontspanningsoefeningen doen scheelt ook. Ik doe ademhalingsoefeningen en plan pauzes bewust in. Succes!

  4. Ik ben een slaapkop en slaap het liefst 10 uur… Helaas met een kindje thuis lukt dit niet altijd. Ik ga meestal rond 22.00 naar boven, check idd nog fb enz en ga dan slapen, m’n tel staat altijd op stil met beeldscherm naar benende zodat ik ook niet wakker wordt van het licht 😉 bij een goede nacht slaap ik 9 uur! 22.30-7.30 heerlijk bij een slechte nacht slaap ik soms overdag nog een uurtje (zoals vandaag waarschijnlijk) en idd ik drink na 17.00 geen koffie meer… Liefst ook na 19.00 geen groene thee meer..

    1. Goeie tips, Sandra. Voor iedereen is het toch anders, hè? Prima dat jij liefst 9 uur slaapt, toch? 🙂

  5. Goh wat een interessant stuk van je Marieke! Ik slaap heel onregelmatig, maar probeer wel altijd tussen de 6 en 7 uur te maken – soms is het wat meer. Is het belangrijk dat je regelmaat hebt in je slaap, of is de regelmaat in het aantal uren slaap belangrijk?

    1. Durf ik niet te zeggen, maar dat ene hormoon maak je dus aan op een bepaalde tijd… Dus dat zal wel meetellen denk ik 🙂

  6. Goed om te weten. Nu heb ik een goed excuus om lekker uit te slapen ;P Had wel eerder gehoord dat een goede ‘ slaaphygiëne’ belangrijk is, maar wat dat dan precies allemaal behelst was me niet duidelijk. Thanks dus voor de tip!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *