HEALTH | Alles over (het goede van) vezels

Vezels. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Het zijn die dingen die je eet om goed naar de wc te kunnen. Ze zijn goed voor je en ze zitten in tarwe producten, fruit en groenten. Tot zo ver kwam ik ongeveer. Ja, ze zijn goéd voor je, maar waar zitten ze precies in? En wat IS een vezel nou eigenlijk precies? Ik ging op onderzoek uit en vertel je vandaag wat daaruit kwam.

Wat zijn vezels nou eigenlijk?

De eerste vraag die ik mezelf stelde, was: Wat zíjn vezels nou eigenlijk? Kun je ze vasthouden? Hoe zien ze eruit? Qua afbeeldingen werd ik er niet echt wijzer op, maar op mijn favoriete health blog, Optimavita, vond ik wel een omschrijving: Voedingsvezelfs zijn voedingsstoffen die niet worden opgenomen door de dunne darm. Kortom: vezels vliegen in één keer door naar de dikke darm. Volgens het boek Eet jezelf mooi, slank en gelukkig (van Amber Albarda) zijn vezels niet-verteerbare delen van het plantaardige voedsel dat we eten.

Op Optimavita las ik ook dat er twee soorten vezels bestaan: afbreekbare (komen onverteerd in de dikke darm aan, zijn voedsel voor goede bacteriën en zijn goed voor de stoelgang) en niet-afbreekbare (worden in de dikke darm ook niet verteerd, geven een verzadigd gevoel en zijn goed voor de stoelgang). Meer informatie hierover lees je op Optimavita.

Waarom zijn vezels goed voor je?

Omdat vezels dus niet opgenomen worden, duwen ze ons eten door de darmen heen en nemen ze de afvalstoffen mee. Ze maken daarmee onze darmen schoon en zorgen ervoor dat je goed kan… poepen. De goede bacteriën in je darmen voeden zich overigens met vezels, waardoor je weer een betere weerstand krijgt.

Maar ook in je maag en dunne darm zijn vezels handig. Ze houden namelijk vocht vast, waardoor de massa van de voedselbrij groter wordt en je eerder vol zit.

Daarnaast helpen ze ook de opname van suiker in je bloed te vertragen en pieken in je bloedsuikerspiegel te voorkomen, waardoor je meer energie houdt en minder snel trek krijgt.

Hoeveel vezels moet je eten?

In 2006 heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nieuwe richtlijnen opgesteld wat betreft de inname van vezels. 90% van de Nederlands kreeg namelijk te weinig vezels binnen. De richtlijn ging van 25-30 naar 30-40 gram vezels per dag.

Waar zitten vezels in?

Oké, 30-40 gram vezels per dag dus. Lekker vaag, want vezels kun je moeilijk op de weegschaal leggen. En waar zitten vezels überhaupt in? Nou, dat zal ik je vertellen. Vezels zitten in:

  • Groenten
  • Fruit
  • Noten
  • Zaden
  • Peulvruchten
  • Bonen
  • Linzen
  • Volkorenproducten
  • Haver

Hoeveel producten met vezels je dan moet eten? Als je zoveel mogelijk volkoren producten gebruikt, veel groenten en twee stuks fruit per dag eet, zit je sowieso goed. Voor precieze informatie vind je hier nog een schema met hoeveel vezels in welk product zit.

Zelf eet ik het liefst volkorenproducten, omdat ze me een vol gevoel en energie geven én omdat ik merk dat ik ze (zeker met mijn allergieën) nodig heb om goed naar de wc te kunnen.

Meer lezen over health?

Wit - kopie - kopie-001

Bronnen: Optimavita (zie ook links in tekst) &
‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ – Amber Albarda

[dot_recommends]

Follow my blog with Bloglovin

7 thoughts on “HEALTH | Alles over (het goede van) vezels

  1. Vezels zitten in theorie in alle natuurlijke en plantaardige voedingsmiddelen. Tarwezemelen is een heel goede goedkope optie om het aan te vullen. Fibrex is een voorbeeld van een mengsel van vezels net als psyllium vezels. Maar naast vezels eten is het echt nog ontzettend belangrijk om genoeg te drinken. Anders kun je vezels eten tot je een ons weegt maar gebeurt er op het toilet alsnog vrij weinig, ze hebben veel water nodig.

  2. Ik heb ze ook echt heel erg nodig merk ik. Jammergenoeg zitten in glutenvrije producten vaak een stuk minder vezels. Ik gebruik in alles wat ik zelf bak Fibrex, dat scheelt. Ik eet ook heel erg veel fruit en aardig wat groenten en regelmatig glutenvrije haver. En ik heb nu brood gevonden dat aardig wat vezels bevat gelukkig 🙂

    Wat ik nog wel echt mis is glutenvrije volkorenpasta voor een normale prijs.

    1. Hmm ja ik zou ook inderdaad niet weten waar ze dat hebben (glutenvrije volkorenpasta voor een normale prijs)…

    2. Per definitie is dat volgens mij niet eens mogelijk. Volkoren is ook tarwe/graan en dat bevat van nature gluten. Dus dan zou je genetisch gemanipuleerde tarwe of andere granen moeten hebben die zo zijn gemanipuleerd dat ze geen gluten bevatten. Of dan een van nature glutenvrij graan maar dat bestaat niet, behalve quinoa maar dat is officieel ook geen graan en is nog geen pasta van gemaakt zover ik weet.
      De reden dat glutenvrije producten minder vezels hebben is ook omdat tarwe en andere granen een goede bron zijn van vezels maar door de gluten niet gebruikt kunnen worden. Je kunt dan misschien beter zelf proberen pasta te maken? (Is niet zo moeilijk als het lijkt) of meer groente eten (wat sowieso de beter optie is want we eten allemaal veels te veel koolhydraten).

  3. Ik zit ook altijd aan de krappe kant met vezels en ik drink ook te weinig water. Ik heb nu voor het water drinken een reminder in mijn telefoon gezet, want ik vergeet gewoon altijd te drinken.

  4. Je hebt ook volkoren rijst bijvoorbeeld Carina. Sommige granen zoals rijst en maïs zijn glutenvrij. Daar wordt wel eens glutenvrije volkorenpasta van gemaakt. Maar prijzig, haha! Dus dan houdt ik het toch maar weer bij de gewone mais/rijstpasta.Zelf pasta maken is nog wel eens een leuk idee! Misschien ga ik dat proberen. Maar ach, verder krijg ik inderdaad via groenten e.d. best redelijk goed m’n vezeltjes binnen volgens mij 🙂 het vereist allemaal wat creativiteit, maar dat geeft niks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *