Roadtrippen met onze zelf omgebouwde bus!

omgebouwde-bus

Al jaren was het een droom van ons: een busje zelf ombouwen tot camper, zodat we er zomers tijdens onze roadtrips (en hopelijk nog veel vaker) in zouden kunnen slapen. Tijdens onze rondreis door Hongarije en Slowakije in 2013 leenden we de omgebouwde bus van Geerts ouders en kwamen we erachter hoe perfect het rondreizen met een bus eigenlijk is. Wij wilden er ook één! En zo is het begonnen…

De aankoop van Max

We zijn gek op kamperen, maar het opzetten van een tent, zeker als het regent, is nou niet bepaald onze grootste hobby. Hoe snel je er op een gegeven moment ook in wordt, het is gewoon irritant als je ‘m elke keer op en af moet bouwen. Zeker als je vaak maar één nacht op een camping blijft, zoals wij. Nou is de bus van Geerts ouders zo groot dat je erin kunt staan en lopen, dus dat was voor ons een beetje teveel van het goede. We wilden graag een bus die wel zo groot was dat je erin kunt liggen en slapen, maar die ook klein genoeg was om wel in (de meeste) parkeergarages te kunnen.

Sinds een paar maanden zijn we de trotse eigenaren van een Renault Kangoo Maxi en we noemen ‘m Max. Max is in alle opzichten perfect: hij is ongeveer 1.85 m hoog, dus hij pas in de meeste parkeergarages. Zijn laadruimte is 2.00 m lang, dus precies groot genoeg om een kleine matras in te leggen. De matras kregen we eerder al van eve en die bleek PERFECT te passen. Echt, alsof ‘ie ervoor gemaakt is.

Max ombouwen

De inbouw maakten we zelf, van houten palen en houten planken. Het is zo stevig geworden dat er serieus een zeekoe op kan slapen. In de houten planken boorden we een heleboel gaten, ter ventilatie en klaar was kees. Nou ja, bijna klaar. De binnenkant moest ik natuurlijk nog versieren met flamingo vlaggetjes en ananas lampjes.

De inbouw is vrij hoog, zodat er kratten onder passen. (Hij is afgesteld op onze camera kratten, omdat we ‘m natuurlijk in het dagelijks leven gewoon gebruiken als we aan het filmen zijn.) En dat werkt perfect! Onderin hebben we 2 kratten met kleding, 1 krat met eten, boeken en spelletjes, 1 krat met handdoeken, 1 krat met kampeerspullen en 1 krat met palen en toebehoren.

Speciaal voor jullie nieuwsgierigheid naar de binnenkant: ook wat foto’s daarvan!
Geen mooie, want op dit moment is Max niet als camper in gebruik en ligt de matras dus gewoon binnen.
Even wat niet-Instagramwaardige kneuterige backstage beelden van afgelopen zomer dus 😉

In maximaal 5 minuten staan we goed!

Met de inhoud van die laatste krat bouwen we in amper 5 minuten tijd een luifel, met behulp van een stevig zeil, 2 palen en 4 scheerlijnen. Door dat zeil, kunnen we niet alleen beschut voor de bus zitten, maar ook de schuifdeur open laten voor frisse lucht, zonder dat het inregent. Met een paar klemmen fix ik daar in 2 minuten de klamboe voor, zodat we de muggen buiten houden. Ideaal! Oh en ja, nu ‘moeten’ we dus alsnog wat opzetten, maar in principe hoeft het zeil er alleen op als je regen verwacht! Dus als je daar geen zin in hebt, doe je het lekker niet. Dan is het een kwestie van parkeren, uitstappen en slapen. Perfect!

Aan de zijkant van de matras is nog precies genoeg ruimte voor de stekkerdoos, toilettassen, boeken en kleding die je aan hebt gehad. Verder nemen we eigenlijk alleen een opstapje mee, zodat we er ‘makkelijk’ in kunnen stappen (oké, als je mij weleens zonder lenzen in die bus hebt zien ‘instappen’, terwijl Geert me tegen m’n kont aan duwt om me erin te proppen, hoef je misschien geen bus meer) en dan is het: deur dicht en slapen.

En dat slaapt eh… smaakt naar meer!

omgebouwde-bus

En het slaapt me toch een partijtje LEKKER. We hoeven bijna niks op en af te bouwen, we hebben alle spullen altijd bij de hand, als het regent blijft alles praktisch droog (tenzij jij natuurlijk net tijdens die hoosbui écht naar de wc moet en de regen een beetje mee naar binnen neemt) en je slaapt toch in die heerlijke frisse buitenlucht (toch wel het fijnste van kamperen, hoor)!

We hebben nu ongeveer twee weken in Max geslapen en we moeten zeggen: wij zijn verliefd. Echt, het is de perfecte manier van reizen, in ons eigen bussie! Ik hoop echt dat we nog heeeeel veel fijne avonturen kunnen beleven met onze Max! Als het kan nog veel vaker dan alleen in de zomer. Even een weekendje naar Duitsland of lekker weg in Nederland of zo. DEAL!

♥ Mariek

Volg mij op BloglovinTwitterFacebook & Instagram voor live avonturen!

14 thoughts on “Roadtrippen met onze zelf omgebouwde bus!

1. Ah, snap ik! Speciaal voor jullie heb ik backstage foto’s van de binnenkant toegevoegd! 😀

1. Ik heb nieuwe foto’s toegevoegd van de binnenkant van de bus 😀 Een filmpje gaat helaas niet, want de bus is nu niet zoals ‘ie is als het een camper is.

1. Mooi karretje hoor, die Max! Ik hoop dat jullie er nog heel vaak hele mooie tripjes mee gaan maken.

Bijvoorbeeld een duotripje met andere camper-eigenaren….

1. Jaaaaaa leuk!!! Zodra het een beetje weer is en we een vrij weekend hebben! Dan springen we die busjes in!

2. Haha heerlijk om nog een kangoo minicamper en liefhebbers te vinden! Wij hebben ook een poosje terug een inbouw gemaakt om onze gezins kangoo tot mini kampgoo om te toveren en al direct getest in luxemburg. Na een pittige wandeling van 37 kilometer sliepen we heerlijk om weer fit aan een nieuwe dag te beginnen. Toch wel 1000 keer beter dan een simpel luchtbedje en dat tenten op en afbreken verhaal 😉

Nog heel veel veilige kilometers en fijne reizen gewenst!

1. Wat leeeeuk! Dat klinkt heel goed! En inderdaad, véél beter dan een luchtbedje! Ik kan niet wachten tot we er weer in kunnen slapen 😀

3. Wat grappig! Meer dan 30 jaar geleden sliepen wij zo in onze Simca Fourgonette en later Renault Express (voorganger van de Renault Kangoo). We reisden in de vakantie naar vnl noord en oost Europa: de Donaudelta in Roemenie, Polen en de uiterste rand van Noorwegen. Twee kayaks op het dak en dan ter plekke kayaktochten met tent maken. Maar wat was ik altijd blij als ik weer in het autotje kon slapen. Een ideale manier van makkelijk kamperen! Overigens bestond er toen nog geen zijdeur en moesten we van achter uit of van voor het bed in schuiven. Nu hebben we een “stabusje” Renault Trafic maar ja we zijn dan ook 74 en 68 jaar :-). Veel plezier met Max!

1. Oh wat super leuk om te lezen!! Wij gaan ook via de achterkant naar binnen. En dat gaat zooooo niet soepel, haha! Voor de zijdeur maak ik namelijk een hor tegen de muggen, zodat deze de hele nacht open kan blijven. Maar dat kun je alleen vanaf de buitenkant dicht doen, dus je moet wel via de achterkant naar binnen. Een sta-busje is wel de ultieme vorm, hoor! Heerlijk! Veel plezier met jullie bus!