THEE | Groen, wit, zwart, wat is nou gezond?

Thee

Half vrouwelijk Nederland staat beter bekend als ‘theeleut’. Het is lekker én veel gezonder dan frisdrank of koffie. Sterker nog: er wordt altijd gezegd dat er bepaalde stofjes in zitten die heilzaam werken. Maar… wat is dan in vredesnaam het verschil tussen zwarte, witte en groene thee? En wat is gezonder? Ik ging op onderzoek uit.

Alle soorten thee worden van één plantensoort gewonnen, de Camellia SinensisDaarvan worden twee soorten gekweekt waar thee van wordt gemaakt: de Camellia Sinensis Sinensis (komt van oorsprong uit China) en de Camellia Sinensis Assamica (komt met name voor in het Noord-Oosten van India)De kwaliteit en soort thee hangt – net als bijvoorbeeld bij wijn – af van een paar dingen. De kleur, het karakter en de smaak worden medebepaald door o.a. de ligging van de plantage, het klimaat, de hevigheid van seizoenswisselingen, de grond en de manier van cultivering. Maar ook de plukmethode, het soort blad, de verwerking en de manier waarop de thee wordt gezet zorgt voor verschil in eindresultaat.

Verschillende soorten thee:

Zwarte thee

De productiemethode van zwarte thee verschilt van gebied tot gebied, maar het proces bestaat altijd uit vier fasen: verflensen, rollen, oxideren en drogen/bakken. Na de pluk laat men de bladeren verflensen in de zon (een deel van het vocht trekt eruit en de bladeren worden slap). Daarna worden de bladeren gerold, waarmee de stoffen en smaken uit het blad vrijkomen. Vervolgens worden ze uitgespreid om een aantal uren te fermenteren/oxideren (een soort giftingsproces) en ten slotte worden ze in grote pannen boven het open vuur gebakken om het oxidateproces te stoppen. De thee krijgt een zwarte kleur en sterke theegeur. Het oxidatieproces duurt bij zwarte thee vaak langer dan bij groene en witte. Daardoor wordt de thee sterker in smaak en bevat het meer cafeïne.

Zwarte thee bevat geen looizuur en minder antioxidanten dan groene en witte thee. Thee met vruchten- of andere smaken bevatten bijna allemaal zwarte thee.

Groene thee

Noemen ze ook wel ‘ongefermenteerde’ thee. Na de pluk worden de bladeren verflenst en daarna meteen gebakken om het oxidatieproces te voorkomen. In de pannen worden de bladeren zacht en vochtig en verdampt het natuurlijk vocht. Vervolgens rollen ze de bladeren en worden ze direct in de hete pannen gebakken. Na een paar uur zijn de bladeren dofgroen en klaar voor gebruik.

Groene thee bevat looizuur, vitamine C en het antioxidant epigallocatechine gallate (10 x meer dan zwarte thee).

Witte thee

Werd oorspronkelijk genoemd naar de kleine, witte haartjes die om de knoppen van de theeplant groeien. Het komt oorspronkelijk uit China, maar wordt nu ook in andere landen gemaakt. De blaadjes die gebruikt worden zijn nog heel jong en nog niet volgroeid. Daarom is witte thee zeldzamer en duurder. Na de pluk worden de blaadjes direct gestoomd en op lage temperatuur gedroogd. Ze worden niet gerold en dus eigenlijk nauwelijks geoxideerd. Door de minimale bewerking bewaren de theeblaadjes de antioxidanten.

Witte thee bevat niet veel theïne, maar wel antioxidanten (meer dan de andere soorten) en veel goede voedingsstoffen.

Oolong

Bevindt zich qua kleur en smaakintensiteit tussen groene thee en zwarte thee en wordt daarom ‘halfgefermenteerde’ thee genoemd. Groene thee is nauwelijks geoxideerd, zwarte thee is volledig geoxideerd en Oolongthee ligt ertussen in. Er bestaan twee hoofdgroepen: donkere thee (verkregen door het blad in de zon te laten drogen en daarna binnen op bamboeschalen, oxidatiegraad van 70%) en groenere Oolong (de bladeren worden al gebakken bij een oxidatiegraad van 30%, daarna opgerold).

P1010006

Andere dranken, die op thee lijken:

Er bestaan nog andere dranken die als thee worden gezet, maar die niet gewonnen worden uit de bladeren van Camellia Sinensis.

Rooibos

Komt van nature voor in Zuid-Afrika en wordt sinds 1930 gekweekt voor op een thee lijkende drank. Het proces verloopt hetzelfde. De bladeren worden geplukt, gestampt en in de zon te drogen gelegd. Gedurende de droging vindt oxidatie plaats. Rooibos bevat geen cafeïne of tannine, wat reguliere thee wel bevat. Het zit wel boordevol antioxidanten, calcium en ijzer.

Kruidenthee

Wordt ook wel tisane genoemd. Het wordt op dezelfde manier klaargemaakt, maar bestaat uit bladeren van andere planten en kruiden.

Wat is nou gezond?

Theïne

Thee bevat theïne: hetzelfde als cafeïne met een licht stimulerend effect. Onderzoek heeft uitgewezen dat een normaal gebruik geen problemen voor de gezondheid oplevert. Als thee veel looizuur bevat (zoals groene thee), wordt het effect voor een groot deel teniet gedaan.

Een kop thee bevat bijvoorbeeld 30 mg cafeïne, een kop koffie 75 mg cafeïne en een glas cola 35 mg cafeïne.

Vitamine

Thee bevat ook vitamine B (B1, B2, B3 en B5) en C. Deze vitamines bevorderen een goede werking van het zenuwsysteem en het spijsverteringssysteem. Ze optimaliseren het energieaanbod, zijn goed voor de huid, slijmvlies en haar en spelen een rol bij het immuunsysteem.

Antioxidanten

Thee bevat flavonoïden, uitstekende antioxidanten.

Er zijn behoorlijk wat aanwijzingen dat thee de kans op hart- en vaatziekten verlaagd. Wie meerdere koppen zwarte thee per dag drinkt, heeft ongeveer 30% minder kans op verkalking van de slagaders (Universiteit Utrecht). Ook op diabetes heeft het een gunstig effect. Drie of meer koppen per dag verkleint de kans op diabetes type 2 met 40% (Universiteit Utrecht, 2009, Australische onderzoekers hebben het over 25%).

Waarschijnlijk zijn de antioxidanten zo goed; die beschermen je tegen schadelijke stoffen in bijvoorbeeld rook, zonlicht en voeding. Groene thee bevat meer antioxidanten dan zwarte.

Sommige artikelen noemen ook kanker, geheugenproblemen, menopauzeklachten, gewichtsverlies, rimpels en stress. Of dat echt zo is, wordt nog onderzocht. Dat theedrinkers minder kans hebben op diabetes en hart- en vaatziekten komt niet alleen doordat ze thee drinken. Ze zouden vaker in de categorie ‘hogeropgeleiden’ vallen, die meer bewegen, minder alcohol drinken, minder roken en minder vaak last hebben van overgewicht. Ook wordt er weleens gezegd dat kruidenthee geneeskrachtige waarden zou hebben, maar dat is nauwelijks bewezen.

In een artikel op Nu.nl staat echter weer dat zwarte thee net zoveel antioxidanten bevat als groene thee. Kortom: het is een lastig verhaal welke thee er nou echt gezonder is en wát er dan precies gezond is. Het goede nieuws is: thee is in ieder geval goed voor je!

IMG_9267-001

Hoe zet je ‘m nou goed?

Zwarte thee

Zet zwarte thee met water dat net van de kook af is (ongeveer 95°C). Thee moet ongeveer 3-4 minuten trekken. Als je ‘m langer laat trekken, kan ‘ie bitter worden.

Groene thee

Laat het water afkoelen tot 70-80°C om ervoor te zorgen dat de goede eigenschappen optimaal blijven. Laat ‘m 3-5 minuten trekken.

Witte thee

Zetten met water van 70-80°C. De thee kan wel 5-7 minuten getrokken worden, afhankelijk van je smaak. Hoe langer je ‘m laat trekken, hoe groter de hoeveelheid flavonoïden.

Thee kun je het beste bewaren in een luchtdichte, donkere verpakking.

Bronnen | Fourleaves.nlGezondheid.rubriek.nl | Plus online |

[dot_recommends]

Follow my blog with Bloglovin

5 thoughts on “THEE | Groen, wit, zwart, wat is nou gezond?

  1. Wat een leuk, informatief artikel!
    Ik drink veel thee en heb een half keukenkastje vol met verschillende soorten. Leuk om eens te weten wat nu precies wat is en wat gezond is 🙂

  2. Ik drink eigenlijk alleen maar groene thee omdat ik dacht dat dat veel beter was. Nou moet ik zeggen dat ik het ook lekkerder vind dan zwarte thee. Met uitzondering drink ik een zwarte thee van de tea bar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.