Tussen kook en kitsch: Green Smoothie part I

♫ The Baseballs – Human

Al tijden wilde ik het proberen: de groene smoothie. Op elke blog en in elk tijdschrift kwam ik ze tegen en iedereen was er positief over! Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en deze week heb ik er eindelijk aan gedacht de benodigde ingrediënten te kopen. Eens even kijken of het écht zo lekker is als iedereen zegt!

Ik volgde het recept van Mascha van Beautygloss. Het is eigenlijk heel simpel:

1. Gooi wat yoghurt (of water, kwark of melk, net wat je lekker vindt) in de blender. Een bodempje is genoeg.
2. Gooi veel groenten in je blender.
3. Gooi daarna veel fruit in je blender.

Ikzelf heb er twee bananen in gedaan en veel spinazie. Nu is ‘veel’ natuurlijk niet echt een duidelijke omschrijving, maar de bedoeling is dat je ongeveer 50% groenten en 50% fruit hebt. Doe er niet stiekem minder groenten in, want dan is het geen echte green smoothie (ik heb jullie wel door).

Ik heb ongeveer één derde van de zak (spinazie) in gedaan (100 gram). Kortom: ik heb er te weinig groenten in gedaan. Maar het was dan ook een experiment. Note to myself: volgende keer meer groenten gebruiken!

Hoe smaakt het?
Prima! Het is een beetje een dikke milkshake-achtige substantie. De mijne smaakte vooral naar banaan (goh). De spinazie proefde je ook wel, omdat het een beetje bitter was. De volgende keer ga ik iets maken met aardbeien of ander zoet fruit om te kijken of het zoet nog lekkerder is. Ik vond het in ieder geval voor herhaling vatbaar!

Waar zijn ze goed voor?
Groene smoothies worden de hemel ingeprezen door iedereen die ze drinkt. Google het maar eens. Ze dragen onder andere bij aan:
– Een goede darmwerking
– Voorkoming van hoofdpijn en migraine
– Energie en een goede nachtrust
– Vermindering van acne
– Een mooie huid
– Vet verlies
– Vermindering allergische reacties
– Verkleining van de kans op aandoeningen als kanker en osteoporose
– Minder zweten
– Opnames van vitamines

Bedenker
Victoria Boutenko ‘bedacht’ de groene smoothie en schreef er een boek over: Green for life. Hierin legt ze aan de hand van wetenschappelijk onderzoek uit waarom groene smoothies zo’n enorme positieve impact op je gezondheid hebben. 

Maar, Marieke, jij bent toch allergisch voor fruit?
Eh… ja. Maar door heel veel fruitsoorten bijna nooit te eten, kan ik af en toe tóch eens wat eten. Hoe vaker je iets eet, hoe groter de kans is dat je ergens allergisch voor wordt, namelijk. Sinaasappelkan ik trouwens nog zonder problemen eten. En voor sommige andere soorten fruit geldt: zo lang ik het niet te vaak eet, kan ik het af en toe wel nemen (1 x per een aantal weken). Maar van kiwi’s, appels, kersen en perziken moet ik afblijven…

Lekkere combinaties (volgens internet, want ik heb er pas één geprobeerd):
– Spinazie & banaan
– Peterselie & peer
– Boerenkool & appel
– Spinazie & blauwe bessen
– Peterselie & papaya
– Boerenkool & banaan
– Selderij & aardbei
– Boerenkool & peer

TIP! Zet hem na het bereiden even in de koelkast! Koud vind ik ‘m nog lekkerder!

Veel smoothie-recepten (dus ook van groene smoothies!) vind je op www.smoothie-recepten.net!

Meer weten over het geheim van groene smoothies? Kijk dan even op www.groenesmoothies.nl (Echt doen, super interessant!)

 

Follow my blog with Bloglovin

One thought on “Tussen kook en kitsch: Green Smoothie part I

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.